Študijné programy

Vážený pán dekan a pani prodekanka pre vzdelávanie,nedá nám nereagovať na plánovanú zmenu študijných plánov na našej fakulte. Plne rozumieme, že naša fakulta sa snaží reagovať na vývoj nových technológií vo svete a fakulta sa snaží prispôsobovať študijné plány novým odvetviam a požiadavkám pracovného trhu, aby študenti boli pripravení do praxe a preukázali svoje vedomosti z vysokej školy v praxi. Kladieme si však otázku, prečo sa zasa idú meniť študijne plány po 1,5 roku od poslednej zmeny študijných plánov? Veď zmena študijných plánov nám bola prezentovaná, že je potrebná pre lepšiu budúcnosť nás študentov a že bude odrážať aktuálne potreby v praxi. A po 1,5 roku je potrebná zmena opäť? Zamýšľame sa že či technológie tak rýchlo napredujú, že fakulta musí meniť študijné plány dobre že nie každý semester. Majú vôbec uchádzači o štúdium nejakú istotu, že budú študovať študijný plán, ktorý im fakulta prezentuje?Snáď nám dáte za pravdu, že fakulta sa snaží tvoriť študijné plány tak, aby študent nadobudol ucelený celok vedomostí z daného odboru, ktorý si vybral. Ucelený celok vedomostí študentov tvoria rôzne predmety tak, aby na seba nadväzovali, študent napredoval v danej problematike a v neposlednom rade tieto predmety alebo vedomosti tvorili mozaiku, ktorá tvorí celok. Na univerzite pôsobia študenti, ktorých sa už spomínaná zmena dotkla. Z ich rozprávania a rozprávania vyučujúcich pracovníkov môžeme povedať, že túto zmenu označujú za zlé rozhodnutie fakulty. Prezentujú, že táto zmena sa mala dotknúť nových študentov a nie existujúcich študentov. Vzhľadom na to, že na fakulte táto zmena spravila chaos tým spôsobom, že študenti mali iné predmety, ktoré im nenadväzovali na predošle štúdium a na konci štúdia si nedokázali spraviť ucelený celok a samotní vyučujúci pracovníci mali chaos, čo má študent prebraté a čo nie. Dajú sa stavať nové poznatky na starých základoch? Prečo teda nenastala jedna poriadna zmena, ak to bolo nutné a potrebné? Prečo predošlá zmena nezohľadňovala všetky potrebné zmeny tak, aby sa dlhšie obdobie nemuseli robiť zmeny opätovné?Vážime si, že fakulta má záujem napredovať a vynakladá energiu pre lepšiu budúcnosť nás študentov. Ale sme toho názoru, že táto energia by mala byť orientovaná v iných smeroch. V školstve je veľa oblastí, ktoré by mali mať oveľa väčšiu prioritu ako opätovne vynovovať študijné programy. Natláča sa nám ďalšia otázka - bude táto zmena kvalitná? Bude táto zmena zohľadňovať potreby novodobého školstva a potreby pre prax? Koľko zmien študijných plánov ešte študenti zažijú počas ich štúdia? Sú smernice pre obnovu študijných plánov správne nastavené? Myslíme si, že je minimálne na zamyslenie, či rada pre študijné plány je správne nastavená: jeden člen zástupcu zamestnávateľa, jeden zástupca študenta, jeden zástupca absolventa - skutočne zohľadňuje potrebnú zmenu pre prax a zmenu, aby aj študenti boli spokojní? Nemali by byť tieto procesy viac komunikované so študentami, firmami, absolventami? Naozaj stačí jeden zástupca z každej skupiny v dnešnej rozpoltenej spoločnosti? Stačí informovať študenta, až keď je zmena hotová a postaviť ho pred hotovú vec?Odhliadnuc od týchto všetkých skutočností nadobúdame pocit, že fakulta pozabudla na znenie zákona o vysokých školách, kde táto plánovaná zmena sa rozchádza s uvedeným zákonom. V zákone o vysokých školách, ktorý samozrejme prikladáme: https://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-131 a ktorý si dovolíme citovať, je napísané v § 55 s názvom „Základné ustanovenia“ v odseku (1), že: „Každý má právo študovať na vysokej škole zvolený študijný program, ak splní základné podmienky prijatia na štúdium podľa § 56, ďalšie podmienky určené vysokou školou poskytujúcou zvolený študijný program podľa § 57 ods. 1, podmienky určené v dohode podľa § 54a ods. 2 a podmienky podľa § 58a ods. 4.“. Každý študent pred tým, ako sa rozhodol študovať na našej fakulte, si poctivo premyslel a preštudoval študijný program a na základe toho zvážil svoje schopnosti a taktiež záujem študovať daný odbor. A fakulta počas štúdia jedinca mení podmienky, s ktorými študent vopred nemohol rátať a nevedel teda ani zvážiť svoje schopnosti či záujem študovať daný študijný program - čo považujeme za rozpor zo znením zákona o vysokých školách. Taktiež sa v zákone 55 uvádza v odseku (2) : „Práva ustanovené týmto zákonom sa zaručujú rovnako všetkým uchádzačom a študentom v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania vo vzdelaní ustanovenou osobitným zákonom.35a) V súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania sa zakazuje diskriminácia aj z dôvodu veku, pohlavia, sexuálnej orientácie, manželského stavu a rodinného stavu, rasy, farby pleti, zdravotného postihnutia, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, príslušnosti k národnostnej menšine, náboženského vyznania alebo viery, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia.“. Nadobúdame teda pocit, že sa zmenou študijného programu vytvára diskriminácia a nevytvárajú sa rovnaké podmienky pre všetkých študentov, ktorí nastúpili na štúdium vybraného odboru za rovnakých podmienok a za rovnakého študijného programu. Ďalej sa v zákone o vysokých školách uvádza v § 20 s názvom „Ďalšie povinnosti verejnej vysokej školy“ v odseku (1) v bode f), že: „Verejná vysoká škola je povinná vypracovať súhrnnú informáciu o možnostiach štúdia na vysokej škole (ďalej len „informácia o možnostiach štúdia"); štruktúru informácií o možnostiach štúdia určí všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo školstva.“. Táto súhrnná informácia má študenta pred jeho štúdiom informovať, čo bude potrebné na absolvovanie daného študijného programu. Študent nevie predpovedať zmeny, a teda nevie zohľadniť svoje schopnosti na absolvovanie zmenených študijných programov. Taktiež študent pred svojim nástupom na štúdium sa rozhoduje medzi viacerými možnosťami štúdia na rôznych fakultách na Slovensku, prípadne v zahraničí, a pre každého študenta je rozhodujúce, čo bude študovať. V prípade zmeny by bola súhrnná informácia pre existujúcich študentov zavádzajúca.Taktiež sa v zákone o vysokých školách uvádza v § 51 s názvom „Študijný program a študijný plán“ v odseku (2), že: „Študijný program je súbor predmetov, ktoré pozostávajú zo vzdelávacích činností, ktorými sú najmä prednáška, seminár, cvičenie, záverečná práca, projektová práca, laboratórne práce, stáž, exkurzia, odborná prax, štátna skúška a ich kombinácie a súbor pravidiel zostavený tak, že úspešné absolvovanie týchto vzdelávacích činností pri zachovaní uvedených pravidiel umožňuje získať vysokoškolské vzdelanie.“. Plánovanou náhlou zmenou študijného programu sa menia dané predmety a nezachovávajú sa pravidlá, ako boli deklarované pri vstupe na štúdium, čo je v rozpore zo znením v zákone o vysokých školách.V neposlednom rade sa v tomto zákone o vysokých školách píše v § 4 s názvom „Akademické slobody a akademické práva“ v odseku (1) v bode c), že: „Na vysokej škole sa zaručujú tieto akademické slobody a akademické práva: právo učiť sa pri zachovaní slobodného výberu štúdia v rámci akreditovaných študijných programov.“. Nadobúdame pocit straty tohto slobodného výberu štúdia - je nám nariaďované, čo študent bude študovať - čo je v demokratickom štáte a v 21. storočí nemysliteľné.Vzhľadom na uvedené všetky skutočnosti Vás žiadame o prehodnotenie Vašich doterajších rozhodnutí. Chceme Vás veľmi pekne poprosiť, aby študentom, ktorí nastupovali za jasne definovaných podmienok na štúdium, bolo umožnené za rovnakých podmienok svoje štúdium i dokončiť. Aby boli zachované všetky slobody a práva, ako to je napísané v zákone o vysokých školách. Sme presvedčení, že študenti, ktorí momentálne študujú na fakulte, by mali doštudovať podľa svojich starých študijných programov. Až noví študenti, ktorí budú od začiatku svojho štúdia jasne informovaní o študijných plánoch, a teda budú mať možnosť ešte pred začiatkom štúdia zvážiť svoj záujem o daný program, a zároveň svoje schopnosti, by mali študovať tieto novo predstavené študijné programy.Pevne veríme, že našu požiadavku zvážite a prehodnotíte svoje rozhodnutia, a že v konečnom dôsledku nájdeme spoločnú zhodu v názoroch slúžiacu v prospech aj študentov aj vedenia fakulty. A aby sme si spoločne napokon mohli povedať, že fakulta spravila veľký krok vpred k modernému vzdelávaniu, nie krok späť...Za Vaše porozumenie a snahu nájsť riešenie Vám vopred veľmi pekne ďakujeme.S pozdravom sklamaní a demotivovaní študenti.

Zdielať podnet!

Čo na to hovorí dekan?

Stav riešenia podnetu

Vyriešené

Kategória podnetu

zlepšenie výučby

Dátum vytvorenia podnetu

Odpoveď dekana

Vážení sklamaní a demotivovaní študenti,

hoci váš otvorený list bol koncipovaný ako anonym, rozhodli sme sa vám odpovedať.  V prvom rade nám dovoľte predostrieť návrh, aby ste vaše konkrétne sťažnosti predostreli priamo mne pri osobnom rozhovore tak, ako je zvykom v demokratickej spoločnosti. Keďže univerzitná pôda je slobodné akademické územie,  podporujeme všetky prejavy slobody, ktorá však so sebou prinášajú aj zodpovednosť.

Ako vyplýva z listu, vaša nespokojnosť sa týka len jedného študijného programu, ktorý bol zmenami v učebných plánoch postihnutý aj v nedávnej dobe. V tomto období však prebieha proces celoslovenskej komplexnej akreditácie, t.j. proces, ktorý je pravidelný a uskutočňuje sa každých cca 6 rokov. Podľa nariadenia SAAVŠ prvý raz nabiehame na nové učebné plány skokovo, t.j. bez prechodného obdobia. Takže to nie je naše súkromné rozhodnutie, ale proces aktuálne nastavený zo SAAVŠ a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu.

Tentokrát sa navyše proces komplexnej akreditácie odohráva pod záštitou SAAVŠ ako proces zosúlaďovania so štandardmi kvality. Čiže zmeny, ktoré sa v učebných plánoch prejavia, sú uskutočnené s ohľadom na zabezpečenie kvality vzdelávania naprieč celou fakultou/univerzitou a odzrkadľujú nielen skúsenosti z predchádzajúceho obdobia, ale aj výhľadovo do budúcnosti, čiže smerom k vaším budúcim zamestnávateľom v praxi. V našom prípade to minimálne znamenalo prehodnotiť jednak samotné výstupy vzdelávania daného študijného programu a budúce zamestnávanie absolventov, ale aj personálne zabezpečenie predmetov a prostredie na každej katedre i celej fakulty.

Preto boli a sú do tohto procesu zapojení aj zástupcovia praxe, absolventi študijného programu i študenti. Zástupca vás, študentov, figuruje v Rade daného ŠP z dôvodu, aby reprezentoval názor študentov daného ŠP.  Ak sa vám to javí málo, je možné oficiálne vzniesť návrh na rozšírenie počtu zástupcov študentov. Ďalší zástupcovia študentov (7) figurujú v Akademickom senáte FEIT, dokonca sú zástupcovia volení aj v Akademickom senáte UNIZA. T.j. možností, ako vstupovať do procesov uskutočňovaných na fakulte/univerzite je viac.

nedá mi ešte spomenúť, že okrem zákona o vysokých školách (č.131/2002), na ktorý sa odvolávate a ktorý bude od 1.4.2022 novelizovaný, platí aj Zákon o kvalite vysokoškolského štúdia , z r.2018: Zákon 269/2018 Z.z. o zabezpečovaní kvality vysokoškolského vzdelávania, čo nám ukladá povinnosť rešpektovať oba a nájsť medzi nimi kompromisné riešenia.

Veríme, že po vzájomnej diskusii si vysvetlíme sporné body a nájdeme spoločné riešenie vašich oficiálne vznesených návrhov, resp. pripomienok k obojstrannej spokojnosti.

Pavol Špánik, Mariana Beňová

dekan FEIT, prodekanka FEIT

Menu